Transgaz va primi 50 milioane euro, dintr-un împrumut al Băncii Europene de Investiţii (BEI), garantat prin Planul Juncker, pentru a finanţa construirea gazoductului BRUA. Prin Planul de investiţii, Comisia Europeană va mobiliza în întreaga Europă fonduri de 240,9 miliarde euro, din care aproape un miliard în România, scrie Adevărul.
Gazoductul BRUA, cu o lungime de 478 kilometri, va avea ca extremităţi localităţile Podişor şi Recaş. „Acordul de împrumut a fost posibil datorită sprijinului oferit de Fondul european pentru investiţii strategice (FEIS), pilonul central al Planului de investiţii pentru Europa”, a informat Comisia Europeană, subliniind că „Proiectul demonstrează modul în care Planul Juncker sprijină obiective strategice de mai mare amploare”, dincolo de promovarea creării de noi locuri de muncă şi a creşterii economice.
“Datorită sprijinului oferit de Planul Juncker, Banca Europeană de Investiţii acordă o finanţare de 50 de milioane de euro companiei Transgaz pentru construcţia unei conducte de gaze de 478 kilometri, parte a infrastructurii care leagă Bulgaria de Austria, trecând prin România şi Ungaria. Acest proiect transfrontalier va duce la creşterea competitivităţii, acest lucru fiind în beneficiul consumatorilor. De asemenea va duce la crearea de mii de locuri de muncă în regiune, principalul obiectiv al Planului Juncker. Combinarea finanţării FEIS cu alocarea de fonduri prin Facilitatea de interconectare a Europei (MIE) a ajutat la demararea acestui proiect. Încurajez şi pe alţi promotori de proiecte să analizeze posibilitatea de a combina sursele de finanţare pentru planurile lor de investiţii”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene Valdis Dombrovskis, responsabil pentru euro şi dialog social, stabilitate financiară, servicii financiare şi Uniunea pieţelor de capital.
Potrivit datelor pentru luna octombrie 2017, se aşteaptă ca Planul de investiţii să mobilizeze fonduri în valoare de 240,9 miliarde euro în întreaga Europă şi de aproape un miliard în România. Circa 21% din aceste investiţii sunt realízate în sectorul energetic, a informat Comisia Europeană.
“Acest proiect strategic implementat în cadrul Planului de investiţii pentru Europa va interconecta infrastructura de transport de gaze din Europa de Sud-Est şi Europa Centrală şi va elimina dependenţa ţărilor din Europa de Sud-Est de un furnizor unic de gaze. Aceasta va îmbunătăţi securitatea aprovizionării pentru aceste ţări, permiţând accesul la gaze potenţial mai ieftine, pentru o mai bună convergenţă a preţurilor şi transparenţă, reducând în consecinţă vulnerabilitatea consumului. Acesta va avea un impact semnificativ asupra ocupării forţei de muncă – aproximativ 4 până la 5 mii de locuri de muncă în timpul fazei de construcţie şi 300-400 de locuri de muncă în timpul operării conductei”, a declarat vicepreşedintele BEI, Andrew McDowell.
Banca Europeană de Investiţii a fost reprezentată de Andrew McDowell, vicepreşedinte, iar SNTGN Transgaz SA, de Ion Sterian, director general şi reprezentanţi ai managementului executiv al companiei. La eveniment au mai participat Gheorghe Simon, ministrul Economiei din România şi Thomas Gerassimos, adjunct al directorului general al DG ENER, din partea Comisiei Europene.
Acord de finanţare europeană nerambursabilă de 179,32 milioane euro, semnat anul trecut
În septembrie 2016, Ministerul Economiei a semnat cu CE Acordul de Finanţare prin Mecanismul Conectarea Europei prin care se alocau 179,32 milioane euro primei faze a proiectului BRUA.
Atunci, ministerul informa că Transgaz poate implementa, până în 2020, prima fază a coridorului de transport Bulgaria- România-Ungaria-Austria şilungimea conductei este de circa 550 km, pe culoarul Giurgiu – Podişor – Corbu – Hurezani – Haţeg – Recaş – Horia şi a trei staţii de comprimare amplasate pe traseul conductei (SC Corbu, SC Haţeg, SC Horia).
După punerea în funcţiune, proiectul va asigura o capacitate maximă de transport gaze naturale de 1,5 mld.mc/an înspre Bulgaria şi de 4,4 mld.mc/an înspre Ungaria.
Termenul de implementare a proiectului era anul 2019, iar valoarea estimată se ridică la 560 milioane de euro.
Prin această conductă ar urma să fie transportate spre Austria şi UE şi gazele extrase din Marea Neagră.
Lucrările ar putea demara în 2019
Gândit şi regândit după incertitudinile legate de intrarea Ungariei în proiect, gazoductul a fost proiectat iniţial cu o lungime de 550 km, care în vara asta s-a scurtat la 479 km. Iniţial, termenul de implementare a proiectului era anul 2019, pentru ca recent să se anunţe că lucrările ar putea demara anul viitor, iar gazoductul ar putea fi gata în 2020.
Ultima variantă a proiectului, cea din vara aceasta, precizează că BRUA constă în construirea unei conducte noi de transport gaze care va conecta Staţia de Comprimare Gaze Podişor cu Staţia de Măsurare Gaze Horia pe direcţia Podişor – Corbu – Hurezani – Haţeg – Recaş – Horia în lungime de aprox. 479 km cu diametru de 32” (Dn 800) şi presiunea de proiectare de 63 bar şi construirea a trei staţii de comprimare a gazelor naturale SCG Podişor, SCG Bibeşti şi SCG Jupa, fiecare staţie fiind echipată în FAZA 1 cu câte două agregate de comprimare (unul în funcţiune şi unul în rezervă), cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirecţional de gaze.
De asemenea, de-a lungul traseului conductei se vor amplasa 38 robinete de secţionare, precum şi 18 staţii de protecţie catodică.
Leave a Reply