Economiştii de la Bloomberg au estimat într-o analiză costurile evenimentului sportiv din Rusia. Pentru organizatoarea ediţiei din acest an costurile sunt de aproximativ 11 miliarde de dolari. Cifrele mai puţin ştiute sunt legate de costul economic determinat de pierderile suferite de angajatori, de guverne şi de economia mondială în ansamblu.
O analiză Bloomberg a calculat numărul de ore de productivitate pierdute în timpul turneului final din Rusia, pornind de la un program de lucru normal, de la 9 la 17, şi de la premiza că 50% din populaţia ţărilor participante este interesată de meciuri. Costul economic al Cupei Mondiale este estimat astfel, în primele două săptămâni ale turneului, la 14,5 miliarde de dolari. Suma se referă la productivitatea pierdută, care poate fi scăzută din PIB.
Un meci de fotbal poate însă și să crească productivitatea angajaţilor. Sunt studii care spun că starea de fericire a unui suporter este ridicată înainte şi după meci. Studii paralele susțin că angajaţii mai fericiţi sunt mai productivi, că un rezultat bun al echipei preferate poate duce la o zi de muncă mai eficientă. Aceleaşi studii arată însă că un rezultat nefavorabil are, dimpotrivă, un impact negativ asupra productivităţii angajaţilor de până la două ori mai sever.
Comparând aceste tendinţe cu cotele de la casele de pariuri din Marea Britanie, jurnaliştii de la Bloomberg au ajuns la concluzia că jumătate dintre meciurile din faza grupelor vor avea consecinţe sesizabile asupra productivităţii economice. Calculele sunt speculative, însă pot contribui la formarea unei imagini generale asupra relaţiei dintre Cupa Mondială şi economie.
Un exemplu concret: meciul Franţa – Peru, programat într-o joi, la 14:00, ora Franţei. Partida are loc în timpul orelor obişnuite de lucru, iar francezii sunt destul de pasionaţi de fotbal. Cotele de la pariuri arată că Franţa este favorită, astfel că Bloomberg estimează că angajaţii francezi vor fi cu 4,4% mai productivi în acea zi, ceea ce va spori PIB-ul cu 354 milioane de dolari. Dar, presupunând că mulţi angajaţi îşi vor întrerupe programul de lucru timp de cel puţin două ore pentru a se uita la meci, pierderea economică netă ar ajunge la 2 miliarde de dolari. Aceasta fără a lua în calcul situaţia în care echipa de fotbal din Peru ar produce o surpriză.
Leave a Reply